Wt., 24 września
  • 8:30 - 9:30

    Rejestracja

    Prosimy o przygotowanie biletów (wydrukowanych lub elektronicznych), które dostaną Państwo na maila.
  • 9:30 - 10:00

    Oficjalne otwarcie

    Anna Rywczyńska, Przewodnicząca Konferencji, NASK – Państwowy Instytut Badawczy
    Radosław Nielek – Dyrektor NASK – Państwowego Instytutu Badawczego
    Łukasz Wojtasik – Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę
    Monika Horna-Cieślak – Rzeczniczka Praw Dziecka
    Ministra Paulina Piechna-Więckiewicz – podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej
    Minister Michał Gramatyka – sekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji
    Małgorzata Kowalewska – Członkini Zarządu ds. programowych w Fundacji Orange
    June Lowery Kingston – Kierowniczka działu Dostępność, Wielojęzyczność i Bezpieczniejszy Internet z Komisji Europejskiej
  • 10:00 - 11:30

    Sesja plenarna

    Internet a zdrowie psychiczne dzieci: perspektywa ostatniej dekady. dr hab. n. med. Maciej Pilecki
    Przestrzeń wirtualna stała się drugim światem , w którym funkcjonujemy. Wiąże się to z wieloma nowymi możliwościami i szansami, jak i zagrożeniami. Ryzyko to w szczególny sposób dotyczy dzieci, które poznają świat Internetu często samodzielnie. My, dorośli mamy ograniczoną wiedzę o niebezpieczeństwach, jakie mogą wiązać się z dostępem do sieci. Internet cały czas się zmienia, konfrontując nas z nowymi wyzwaniami i niewiadomymi.
    Dylematy ery cyfrowej: Jak nowoczesne technologie wpływają na wyniki w nauce i zdrowie psychiczne młodzieży? dr Sara Abrahamsson
    Pojawia się coraz więcej obaw, że nowoczesne technologie, w tym komputery, smartfony i media społecznościowe, mogą mieć szkodliwy wpływ na naukę i samopoczucie dzieci i młodzieży. A co mówią badania? Od połowy pierwszej dekady XXI w. wydłużył się czas spędzany przed ekranem, zwłaszcza korzystanie z mediów społecznościowych. Nastąpiło to równolegle z pogorszeniem zdrowia psychicznego nastolatków, będącym obecnie główną przyczyną chorób wśród nastolatków. Z drugiej strony, technologie cyfrowe oferują możliwości wprowadzania innowacji w nauczaniu. Na przykład specjalne oprogramowanie może dostosować instrukcje do indywidualnych potrzeb uczniów, zwiększając ich motywację. Tak więc – powinniśmy się martwić, czy też zaakceptować nowoczesną technologię i zintegrować ją w proces nauczania? Czy organy regulacyjne i szkoły mogą złagodzić jej negatywne skutki, jednocześnie wykorzystując potencjalne korzyści?
  • 11:30 - 12:00

    Przerwa kawowa

  • 12:00 - 13:30

    Sesja plenarna

    System rodzinny a uzależnienia behawioralne Joanna Flis
    Zgłębione zostaną złożone relacje między dynamiką rodzinną a rozwojem uzależnień behawioralnych, takich jak uzależnienia od Internetu, gier komputerowych, czy telefonu. W ramach prelekcji omówione zostaną kluczowe elementy systemu rodzinnego, w tym komunikacja, role, wzorce zachowań oraz wpływ emocjonalny. Przedstawione zostaną również mechanizmy, za pomocą których problemy w funkcjonowaniu rodziny mogą przyczyniać się do rozwoju uzależnień behawioralnych, a także jak uzależnienia te wpływają na rodzinę. Uczestnicy dowiedzą się, jakie strategie interwencji i wsparcia mogą być skuteczne w leczeniu uzależnień, uwzględniając zarówno indywidualne potrzeby osoby uzależnionej, jak i całej rodziny. Prelekcja ma na celu zwiększenie świadomości oraz dostarczenie praktycznej wiedzy, która może pomóc w zapobieganiu i radzeniu sobie z uzależnieniami behawioralnymi w kontekście rodzinnym.
    Jak omijać komunikacyjne rafy w nowej rzeczywistości? Ewa Tyralik-Kulpa
    Wykład skupi się na problemie budowania autorytetu opartego na kontakcie, a także udzielaniu informacji zwrotnych, stawianiu empatycznych granic oraz o wspieraniu młodych ludzi w komunikacyjnych wyzwaniach cyfrowego świata. Omówione zostaną praktyczne narzędzia wspierające rozwiązywanie trudnych sytuacji komunikacyjnych w relacjach z uczniami, rodzicami i nauczycielami.
    Jakie błędy popełniamy prowadząc edukację medialną? prof. UAM dr hab. Jacek Pyżalski
    Jest oczywiste, że edukacja medialna jest potrzebna i wiele podmiotów różnego typu podejmuje działania w jej obszarze. Wydaje się jednak, że za mało zastanawiamy się nad sytuacjami, gdy edukacja medialna jest źle prowadzona co prowadzi do braku efektów lub nawet do efektów ujemnych (szkodliwych). W wykładzie w uporządkowany sposób przeanalizujemy różne aspekty edukacji medialnej, którym warto się przyjrzeć w tym kontekście.
  • 13:30 - 14:30

    Lunch

  • 14:30 - 16:00

    Debata ekspercka

    Smartfony w szkole – którędy droga? Moderatorka: Ewa Dziemidowicz. W debacie wezmą udział: Jan Kozłowski, Zuzanna Gawlik, Olimpia Lipska, dr Sara Abrahamsson, prof. UAM dr hab. Jacek Pyżalski, Rafał Górski
    W obliczu rosnącej obecności technologii w codziennym życiu, polskie szkoły stoją przed wyzwaniem znalezienia odpowiedniego rozwiązania dotyczącego używania smartfonów przez uczniów. Wiele badań wskazuje na korzyści edukacyjne, jakie mogą przynieść te urządzenia, jednak równie wiele uwypukla zagrożenia, takie jak dekoncentracja, cyberprzemoc czy uzależnienia. Ważnym aspektem debaty będzie dyskusja, czy kwestie te powinny być odgórnie regulowane przez państwo. Wiele krajów wprowadza takie regulacje, ale istnieją również głosy, że takie podejście nie jest zasadne. Debata zgromadzi specjalistów z różnych dziedzin – edukacji, psychologii, socjologii – aby wspólnie zastanowić się nad najlepszymi praktykami i politykami, które mogą być wprowadzone w polskich szkołach. Istotnym elementem dyskusji będzie także głos młodzieży, która podzieli się swoimi doświadczeniami i oczekiwaniami.
  • 16:00 - 16:40

    Projekcja filmu „on/jego” / reż. Jakub Wenda / 2024 / Polska / 17 min. (prezentacja nowej odsłony kampanii LGBT+ja)

    Szkoła otwarta na różnorodność jak budować inkluzywną społeczność i wspierać sojusznictwo rówieśnicze Ewa Dziemidowicz
    Budowanie szkolnej społeczności, w której wszyscy uczniowie i uczennice mogą czuć się bezpiecznie i komfortowo oraz w której mają poczucie przynależności, wymaga systematycznych działań i zaangażowania. Jednocześnie środowisko szkolne to przestrzeń, w której młodzi ludzie uczą się funkcjonować wśród osób innych od siebie, budować relacje i porozumienie niezależnie od różnic, oraz uczą się brania odpowiedzialności za społeczności, które współtworzą. Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę od 2021 roku realizuje kampanię „LGBT+ja”, która jest odpowiedzią na trudne doświadczenia nastolatków LGBT+: 7 na 10 z nich doświadcza homofobicznej i transfobicznej przemocy. Podczas spotkania zaprezentowany zostanie 15-minutowy film fabularny, który jest elementem najnowszej odsłony kampanii poświęconej tematowi młodzieży LGBT+ i sojusznictwa rówieśniczego.
Śr., 25 września
  • 10:00 - 11:30

    Sesja plenarna

    Najważniejsza dekada – jak dbać o cyfrowy dobrostan dziecka w pierwszych latach jego życia Łukasz Wojtasik
    Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę od ponad dwudziestu lat dba o bezpieczeństwo dzieci online odpowiadając w swoich postulatach wychowawczych i propozycjach edukacyjnych na zmieniający się świat. W wystąpieniu zaprezentowane zostaną argumenty na rzecz konieczności dbania o dobro dziecka w cyfrowym świecie już od pierwszych dni jego życia (a nawet wcześniej). Omówione zostaną również postulaty i rozwiązania dotyczące dbałości o dobrostan dziecka w kolejnych latach życia, aż do wieku wczesnoszkolnego. Na podstawie badań i doświadczeń w pracy z dziećmi Łukasz Wojtasik uzasadni, dlaczego pierwsza dekada życia dziecka jest kluczowa dla jego bezpieczeństwa w sieci – zarówno w zakresie bezpośrednich konsekwencji cyfrowych doświadczeń jak i tych odroczonych, rzutujących na dalsze lata dzieciństwa a nawet dorosłe życie.
    Co się dzieje w sieci, zostaje w sieci? Olga Wałkuska
    Testowanie granic i kwestionowanie norm leży w naturze nastolatków. A internet dał im w tej materii zupełnie nowe możliwości. Dzieciaki raczej nie zadają sobie pytań takich, jak: Czy w świecie wirtualnym można popełniać prawdziwe przestępstwa? Czy oszukanie oszusta to coś złego? Gdzie jest granica między żartem a przemocą? Odwróćmy na chwilę uwagę od poszkodowanych i przyjrzyjmy się temu, co dzieci (niektóre) robią w sieci.
    Bezpiecznie w Internecie – dobre praktyki Tomasz Bilicki
    W dobie dynamicznego rozwoju nowoczesnych technologii często mówi się o zagrożeniach związanych z ich używaniem. Wystąpienie skupi się na trzech kluczowych elementach promujących bezpieczne i konstruktywne korzystanie z internetu. Omówione zostanie wprowadzanie pozytywnych narracji jako skutecznej alternatywy dla hejtu i mowy nienawiści. Przedstawione zostaną różne aspekty dzielenia się własnymi pasjami i zainteresowaniami. Na koniec zaprezentowana przyjrzymy się postrzeganiu sztucznej inteligencji jako „drugiego nauczyciela” w klasie, z analizą zagrożeń i potencjału.
  • 11:30 - 12:00

    Przerwa kawowa

  • 12:00 - 13:30

    Sesja plenarna

    Identyfikacja i ochrona dzieci szczególnie narażonych na zagrożenia online Boris Radanovic
    Podejmując wysiłki w celu informowania i edukowania wszystkich na temat bezpieczeństwa w Internecie, musimy uważnie przyjrzeć się grupom szczególnie narażonym na zagrożenia. Czym one są, jak się zachowują, kto do nich należy i jak dostosowaliśmy nasze zasoby, narzędzia i informacje, aby pomóc najbardziej narażonym spośród nas lepiej i bezpieczniej korzystać z Internetu.
    Bullying i cyberbullying: zrozumieć by zapobiegać i interweniować. dr Małgorzata Wójcik
    W wystąpieniu skupię się się na analizie problemu bullyingu i cyberbullyingu w kontekście szkolnym. W ramach holistycznego ujęcia, omówię przyczyny i skutki tych zjawisk, w tym ich wpływ na zdrowie psychiczne i fizyczne uczniów. Korzystając z przykładu bullyingu w konkretnej szkole średniej spojrzymy na zjawisko z punktu widzenia wszystkich zainteresowanych stron: uczniów, nauczycieli oraz rodziców.
    Deepnuding. Historia sztucznej inteligencji i cyfrowej przemocy seksualnej. Niels Van Paemel
    Cyfrowa przemoc seksualna jest zjawiskiem obserwowanym coraz częściej wśród młodzieży. Przedstawione badanie przeprowadzone w Belgii omawia konkretny wariant cyfrowej przemocy seksualnej, a mianowicie zdjęcia i filmy deepnude. Zdjęcia i filmy deepnude definiuje się jako realistyczne, ale całkowicie sfałszowane nagie zdjęcia lub filmy, stworzone przy użyciu sztucznej inteligencji. W badaniu dokonano analizy poziomu świadomości młodych osób między 15 a 25 rokiem życia w Belgii (N=2819) dotyczącej zdjęć/filmów deepnude oraz rozpowszechnienia takich obrazów.
  • 13:30 - 14:30

    Lunch

  • 14:30 - 16:00

    Debata ekspercka

    Publikowanie wizerunku dziecka w internecie – gdzie jest granica? Moderator: Maciej Groń. W debacie wezmą udział m.in.: Alicja Kost (mataja_blog), Maja Olszewska, Hubert Waliszewski, Paulina Masłowska, Maija Katkovska
    W dobie powszechnej obecności mediów społecznościowych w naszym życiu, wiele kontrowersji i pytań budzi kwestia publikowania zdjęć dzieci w internecie. Rodzice oraz instytucje, takie jak szkoły i przedszkola, często umieszczają zdjęcia dzieci online, nie zawsze zdając sobie sprawę z potencjalnych konsekwencji. Debata zgromadzi ekspertów z różnych dziedzin – prawa, psychologii, technologii, edukacji oraz etyki – aby omówić, gdzie powinna przebiegać granica w publikowaniu wizerunku dziecka w sieci. Ważnym aspektem dyskusji będzie także głos młodzieży, która podzieli się swoimi doświadczeniami i oczekiwaniami dotyczącymi dysponowania ich wizerunkiem przez osoby dorosłe.
  • 16:00 - 16:20

    Zakończenie konferencji

Czw., 26 września (webinary)
  • 9:00 - 10:30

    Webinar I

    Narzędzia budowania autorytetu opartego na kontakcie. Ewa Tyralik-Kulpa (Szkoła Trenerów_ek Komunikacji Opartej na Empatii)
    [Prowadzenie w języku polskim] Webinar skierowany przede wszystkim do nauczycieli. Będzie to Interaktywny wykład, podczas którego zaprezentowane zostaną zasady budowania autorytetu opartego na kontakcie oraz praktyczne narzędzia stawiania empatycznych granic i udzielania informacji zwrotnej oraz towarzyszenia w trudnych emocjonalnie sytuacjach.
    Zapisz się
  • 9:00 - 10:30

    Webinar II

    Edukacja z Sieciakami, czyli jak dbać o bezpieczeństwo w sieci dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Zofia Mironiuk, Łukasz Wojtasik (Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę)
    [Prowadzenie w języku polskim] Dzieci w wieku wczesnoszkolnym coraz intensywniej korzystają z internetu, co sprawia, że profilaktyka oparta na kilku podstawowych zasadach bezpieczeństwa przestaje być wystarczająca. Webinar poświęcony będzie omówieniu najważniejszych zagrożeń, takich jak nadużywanie sieci, dostęp do mediów społecznościowych, cyberprzemoc oraz uwodzenie w sieci. Przedstawiony zostanie projekt edukacyjny Sieciaki, prowadzony od 20 lat przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę, który oferuje kompleksowe narzędzia edukacyjne dla szkół. Uczestnicy poznają praktyczne metody i materiały wspierające nauczycieli i nauczycieli w skutecznym kształtowaniu bezpiecznych nawyków online wśród uczniów.
    Zapisz się
  • 10:45 - 12:15

    Webinar III

    Co łączy sok pomarańczowy i dezinformację? Zagrożenia i przeciwdziałanie Kamil Oleszkiewicz (NASK-PIB)
    [Prowadzenie w języku polskim] Dowiecie się Państwo jak rozmawiać z uczniami o dezinformacji i co łączy ją z sokiem pomarańczowym. Dowiecie się jak wykorzystać krytyczne myślenie, by nie dać się oszukać w mediach społecznościowych. Opowiemy, dlaczego influnecerzy to nie zło wcielone, choć nie zawsze mają rację. Przedstawimy też sprawdzone metody walki ze szkodliwymi treściami w sieci.
    Zapisz się
  • 10:45 - 12:15

    Webinar IV

    Jak wspierać osoby nastoletnie w świadomym korzystaniu z mediów społecznościowych? Ewa Dziemidowicz (Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę)
    [Prowadzenie w języku polskim] Media społecznościowe są integralną częścią życia osób nastoletnich. Skalę tego zjawiska można lepiej zrozumieć patrząc na dane – osoby nastoletnie średnio korzystają z mediów społecznościowych ponad 4h dziennie,16% z nich, deklaruje, że nie jest w stanie bez mediów społecznościowych wytrzymać dłużej niż godzinę, a ponad 43% korzysta z portali społecznościowych, żeby poczuć się lepiej (NASK, Nastolatki 3.0, 2023 r.). Jednocześnie coraz więcej badań wskazuje na negatywny wpływ mediów społecznościowych na zdrowie psychiczne osób nastoletnich. Jak wspierać młodych w świadomych korzystaniu z portali społecznościowych? Jakie narzędzia mogą im pomóc ochronić się przed negatywnym wpływem social mediów? Co zrobić, żeby to młodzi ludzie kontrolowali nowe technologie, a nie nowe technologie ich?
    Zapisz się
  • 12:30 - 14:00

    Webinar V

    Zarządzanie czasem i uwagą w przestrzeni cyfrowej, czyli jak osiągnąć cyfrowy dobrostan? Anna Słupska, Paweł Ogrodzki (NASK-PIB)
    [Prowadzenie w języku polskim] Co to jest odporność cyfrowa i jak bardziej świadomie korzystać z mediów cyfrowych? Do czego służą funkcje "czas przed ekranem" czy "cyfrowa równowaga"? Jak zapobiegać nadużywaniu urządzeń ekranowych i internetu? Na te i inne pytania poszukamy odpowiedzi podczas spotkania w gronie specjalistów, aby wesprzeć dzieci i młodzież w kształtowaniu dobrych nawyków i dobrostanu w przestrzeni cyfrowej.
    Zapisz się
  • 12:30 - 14:00

    Webinar VI

    Świadome towarzyszenie dzieciom i młodzieży w świecie online. Magdalena Witecka (Poradnia Dziecko w Sieci, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę)
    [Prowadzenie w języku polskim] Na spotkaniu przyjrzymy się jak dzieci i nastolatki rozumieją rzeczywistość cyfrową. Jak potrzeby rozwojowe – relacyjne i poznawcze – wpływają na aktywności online. I gdzie w tym jest miejsce bliskiego, troszczącego się dorosłego. Spróbujemy znaleźć odpowiedź na pytanie jakie korzyści przynosi higiena cyfrowa i znajomość trendów. I jak komunikować się gdy chcemy być częścią online`owych działań naszych dzieci i młodych.
    Zapisz się
  • 14:15 - 15:45

    Webinar VII

    Dobrostan w świecie ekranów buduje się offline: jak wspierać dzieci w przedszkolu? Maja Gruszczyńska , Marcelina Metera (Fundacja Orange)
    [Prowadzenie w języku polskim] Co powoduje, że niektóre dzieci są mniej podatne na kontakt z niebezpiecznymi treściami w internecie i nie zachowują się w sieci w sposób ryzykowny albo przemocowy? Kompetencje społeczne i odporność psychiczna okazują się kluczowe w internecie, jak i poza nim. Kształtowanie ich w dzieciach od najmłodszych lat może być niezbędną „tarczą” ochronną i podstawą harmonijnego rozwoju w czasach wielu nowych wyzwań powodowanych postępem cyfrowym. Podczas webinaru dowiecie się, jaką rolę w tym obszarze mogą pełnić przedszkola jako miejsca wczesnych doświadczeń społecznych człowieka oraz jakie wsparcie mogą zyskać w tym zakresie. Poznacie także wyniki badań o zależności między rozwojem kompetencji emocjonalnych, a podatnością na uzależnienia i ryzykowne zachowania w sieci.
    Zapisz się
  • 14:15 - 15:45

    Webinar VIII

    Memy, fake newsy, prompty! Budowanie cyfrowego obywatelstwa nastolatków. Aleksandra Sulmicka, Michał Szeląg (Fundacja Szkoła z Klasą)
    [Prowadzenie w języku polskim] Internet to dla młodych ludzi nie tylko przestrzeń rozrywki, ale także miejsce budowani tożsamości, nawiązywania relacji i zdobywania wiedzy. W dobie memów, fake newsów i dynamicznie rozwijających się technologii, takich jak sztuczna inteligencja, nastolatki stoją przed wyzwaniami związanymi z wiarygodnością informacji i odpowiedzialnym korzystaniem z sieci. Jednocześnie internet daje im niesamowite możliwości rozwoju, twórczości i zaangażowania społecznego. Osoby uczestniczące w webinarze dowiedzą się, jak wspierać młodzież w świadomym i bezpiecznym poruszaniu się w cyfrowym świecie, jak rozwijać kompetencje, które pomogą im krytycznie oceniać treści, angażować się w dialog i wykorzystywać technologie do pozytywnych działań.
    Zapisz się
  • 16:00 - 17:30

    Webinar IX

    Język Porozumienia bez Przemocy (NVC) w szkole, przykłady zastosowania w praktyce Anna Szulc (I Liceum Ogólnokształcące im. Kazimierza Wielkiego w Zduńskiej Woli)
    [Prowadzenie w języku polskim] Edukacja w Polsce mierzy się problemami, które narastały przez lata. Oczekiwania, jak ma wyglądać szkoła XXI wieku bywają skrajnie różne. Wiele z nich wynika z własnych doświadczeń ze szkołą na zasadzie, „było jak było, ale na ludzi wyszliśmy”. Takie podejście nie ułatwia wprowadzenia tego, co warto, by edukacją wspierała człowieka, by była dobrą inwestycją w społeczny rozwój. Chodzi o rację, która jest podstawą do przekonywania i niebrania pod uwagę potrzeb i argumentów osoby mającej odmienne zdanie. Jest to efekt wielkiego deficytu społecznego, który obecnie urósł do rangi wszechobecnego hejtu. Takie komunikowanie się nie jest dobrym przykładem dla młodych ludzi, bo nie uczymy się tego, czego ktoś nam każe się nauczyć, ale tego, jaki daje przykład swoim zachowaniem. Kiedy poznałam język NVC napisałam zdanie - ”otworzyłam drzwi do świata, za którym tęskniłam, a nie wiedziałam, że istnieje”. W czasie spotkania postaram się uchylić te drzwi i pokazać, że warto otworzyć je na oścież.
    Zapisz się
Pt., 27 września (webinary)
  • 9:00 - 10:30

    Webinar I

    Walka z cyberprzemocą czy budowanie wspólnoty w klasie? prof. UAM dr hab. Jacek Pyżalski (Wydział Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu)
    [Prowadzenie w języku polskim] Podczas spotkania przyjrzymy się dwóm różnym filozofiom podejścia do radzenia sobie z przemocą w szkole: podejściu skoncentrowanemu na walce z przemocą oraz podejściu nastawionemu na budowanie wspólnoty w klasie. Każde z tych podejść ma swoje unikalne cechy, korzyści oraz wyzwania, które warto rozważyć w kontekście efektywnego radzenia sobie z przemocą wśród młodych ludzi. Zastanowimy się, czym różnią się obydwa podejścia i dlaczego nie warto koncentrować się wyłącznie na jednym z nich, zwłaszcza na tym pierwszym, czyli na samej walce z przemocą. Omówienie tego tematu pozwoli na lepsze zrozumienie, że skupienie się tylko na zwalczaniu agresji może przynieść efekty krótkoterminowe, ale często nie rozwiązuje problemu u jego źródła. Budowanie wspólnoty, przeciwnie, promuje długotrwałe relacje, wzajemny szacunek oraz pozytywną atmosferę, co może zapobiec pojawieniu się przemocy na wcześniejszych etapach. Podczas naszego spotkania zaprezentujemy także kilka praktycznych rozwiązań charakterystycznych dla obydwu podejść.
    Zapisz się
  • 9:00 - 10:30

    Webinar II

    W jaki sposób można rozmawiać z młodymi ludźmi o pornografii? dr n. med. Iza Jąderek
    [Prowadzenie w języku polskim] Wyniki badań dotyczących obszarów edukacji seksualnej wskazują, że pornografia jest tematem wywołującym w dorosłych najwięcej ambiwalentnych reakcji. Z jednej strony doświadczają dużego lęku dotyczącego bezpieczeństwa dziecka i chęcią jego edukacji, a z drugiej przekonania o braku umiejętności rozmowy z dzieckiem, co często skutkuje wycofaniem i/lub reakcją zabraniającą dziecku oglądania takich treści. Warsztat ma celu oswojenie w dorosłych perspektywy rozmowy z dzieckiem na temat pornografii, wyposażenie w wiedzę i konkretne narzędzia dotyczące wyjaśnienia dziecku szkodliwosci treści pornograficznych - czyli wykształcenie umiejętności rzeczowej i zarazem łagodnej rozmowy o różnicach pomiędzy pornografią a rzeczywistą relacją. Warsztat ma również na celu pomóc dorosłym w budowaniu z dzieckiem relacji opartej na wzajemnym zaufaniu i poczuciu bezpieczeństwa, szczególnie przy omawianiu tematów delikatnych i złożonych.
    Zapisz się
  • 10:45 - 12:15

    Webinar III

    Jak przeciwdziałać bullyingowi i cyberbullyingowi w szkole i klasie?Natalia Wójcicka (NASK-PIB)
    [Prowadzenie w języku polskim] Webinar ten jest skierowany do nauczycieli, pedagogów, psychologów szkolnych oraz rodziców, którzy chcą dowiedzieć się, jak skutecznie przeciwdziałać bullyingowi (przemocy rówieśniczej) i cyberbullyingowi (cyberprzemocy) w środowisku szkolnym i klasowym. Omówimy zarówno teoretyczne aspekty zjawiska, jak i praktyczne strategie interwencji i wsparcia uczniów.
    Zapisz się
  • 10:45 - 12:15

    Webinar IV

    (Nie)inkluzywna cyberprzestrzeń? Bezpieczeństwo osób o różnych tożsamościach płciowych i seksualnych Barbara Baran (Kampania „LGBT+ja” Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę)
    [Prowadzenie w języku polskim] Internet daje możliwość edukacji, wsparcia, zbudowania relacji z osobami o podobnych przeżyciach. Nastolatkom z grup mniejszościowych bywa trudno znaleźć takie doświadczenia poza siecią. Jednocześnie niemal każda młoda osoba LGBTQIAP+ spotkała się w internecie z treściami homo/bi/transfobicznymi, a znaczna większość doświadczyła też bezpośredniej cyberprzemocy. Niesie to za sobą poważne konsekwencje, trwale zagrażając ich zdrowiu i życiu. Tymczasem badania pokazują, że wspierająca obecność już jednego dorosłego w życiu takiej osoby ma ochronny wpływ, redukując o 40% ryzyko próby samobójczej. Celem prelekcji jest dostarczenie informacji o tym jak być wspierającym dorosłym oraz praktycznych narzędzi do budowania środowiska, w którym różnorodne nastolatki są zdrowe i bezpieczne.
    Zapisz się
  • 12:30 - 14:00

    Webinar V

    Leczenia problematycznego używania ekranów w Poradni Dziecko w Sieci (Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę) Marta Wojtas, Justyna Gill-Maćkiewicz (FDDS)
    [Prowadzenie w języku polskim] Poradnia Dziecko w Sieci – jeden z programów Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, świadczy specjalistyczną pomoc dzieciom, młodzieży i rodzicom w sytuacjach związanych z zagrożeniami online. Problematyczne używanie internetu (PUI) jest obecnie problemem zgłaszanym do nas najczęściej. Pracując z osobami nadużywającymi ekranów zdecydowaliśmy wdrożyć metody leczenia o potwierdzonej skuteczności klinicznej w wielu różnych obszarach problemowych. W tym celu wdrożyliśmy Program Lighthouse z elementami MBT (Terapii Opartej na Mentalizacji), który został opracowany przez ekspertów z Anna Freud Center i Oxford Health NHS Foundation Trust w Wielkiej Brytanii, do pracy z grupą rodziców dzieci, które nadużywają ekranów. Webinar będzie służył przybliżeniu założeń tego typu pracy z problemem, ogólnym omówieniu metody i podzieleniu się wnioskami na podstawie dotychczasowych doświadczeń naszych specjalistów.
    Zapisz się
  • 12:30 - 14:00

    Webinar VI

    Pedagogiczna odpowiedzialność i nauczycielski trendsetting w przeciwdziałaniu dyskryminacji w szkole Magda Szewciów (Magda Szewciów Warsztaty Zmiany)
    [Prowadzenie w języku polskim] Webinar skierowany jest do kadry pedagogicznej, która chce pogłębić swoją wiedzę na temat edukacji antydyskryminacyjnej i jej praktycznego zastosowania w codziennej pracy. Przeciwdziałanie dyskryminacji w szkole to nie tylko wymóg formalny, ale przede wszystkim fundament wspierający wspólnotę uczniowską opartą na wzajemnym szacunku i równości. Nauczycielki/nauczyciele, jako osoby odpowiedzialne za proces edukacyjny i rozwój młodych osób, mają wpływ na to, jakie wartości i postawy będą dominować w społeczności szkolnej. Ich świadomość antydyskryminacyjna oraz umiejętność wprowadzania odpowiednich działań profilaktycznych mają kluczowe znaczenie dla tworzenia bezpieczniejszej i przyjaznej atmosfery w szkole. Webinar ma na celu wesprzeć osoby z kadry pedagogicznej w pełnieniu ich odpowiedzialnej roli i zainspirowanie do trendsettingu w zakresie edukacji antydyskryminacyjnej.
    Zapisz się
  • 14:15 - 15:45

    Webinar VII

    Edukacja cyfrowa a AI: Jak uczyć dzieci bezpiecznego korzystania z mediów społecznościowych? Ewa Domańska (NASK-PIB)
    [Prowadzenie w języku polskim] Platformy społecznościowe, z których korzystają dzieci i młodzież, mają na nich znaczący wpływ. Co trzeci nastolatek jest aktywny na platformach społecznościowych od 2 do 6 godzin każdego dnia, co czwarty nastolatek posiada w nich od 5 do 8 kont, co piąty nastolatek nie jest w stanie dobrze funkcjonować bez mediów społecznościowych, a ponad 40% młodych ludzi korzysta z nich dla zabijania czasu. Warto również wiedzieć, że coraz więcej firm i przedsiębiorstw wykorzystuje sztuczną inteligencję do tworzenia treści i zarządzania mediami społecznościowymi. Jak i do czego wykorzystywana jest sztuczna inteligencja w mediach społecznościowych? Jak AI może kształtować światopogląd młodych ludzi? Czy algorytmy mogą wzmacniać problem cyberprzemocy? Jaki wpływ mogą mieć na dzieci i młodzież wirtualni influencerzy? Na te i inne pytania postaramy się znaleźć odpowiedź podczas webinaru.
    Zapisz się
  • 14:15 - 15:45

    Webinar VIII

    Porozmawiajmy o chłopackiej przemocy – nie tylko w Internecie. Agnieszka Biela, dr n. hum. Julian Czurko, Michał Maciejak (Fundacja Owoc Spotkania)
    [Prowadzenie w języku polskim] Większość współczesnych badań wskazuje, że chłopcy i mężczyźni nieproporcjonalnie częściej stają się sprawcami przemocy niż dziewczyny i kobiety. Jednocześnie, sami też doświadczają przemocy najczęściej ze strony innych chłopaków i mężczyzn. Jak rozmawiać z chłopakami o przemocy, by budować zmianę, a nie poczucie winy? Jak uwzględniać przy tym zjawisko przemocy ze względu na płeć, której doświadczają dziewczyny i kobiety? Kiedy słuchać, a kiedy stawiać granice? Odpowiedzi na te pytania postaramy się poszukać podczas webinaru, opierając się m.in. na kilkuletnich doświadczeniach zespołu Fundacji Owoc Spotkania w realizacji warsztatów antyprzemocowych SZTAMA dla chłopaków.
    Zapisz się
  • 16:00 - 17:30

    Webinar IX

    Patotreści – czym są? Jak na nie reagować? Maciej Kępka (Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę), Arkadiusz Michałowski (NASK-PIB)
    [Prowadzenie w języku polskim] Webinar ma na celu zrozumienie zjawiska patotreśći, analizę jego wpływu na młode osoby, a także przedstawienie skutecznych sposobów reagowania na nie. Podczas wydarzenia skupimy się na patostremach, freak fightach i patoinfluencerach. Zwrócimy także uwagę na inne niebezpieczne dla młodych osób treści oraz pokażemy najnowsze trendy na poszczególnych platformach wykorzystywanych przez młodych użytkowników.
    Zapisz się
Ta strona używa cookies celem umożliwienia rejestracji uczestników wydarzenia i obsługi procesów pokrewnych. Korzystając z tej strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Akceptuję